SCHEEF!

Double edge & single edge informatie!
Snuff

Re: SCHEEF!

Berichtdoor Snuff » 04 Jun 2017, 07:49

Alleen afgaande op het uitzicht was ik denkelijk ook heel voorzichtig begonnen met een scheerbeurt, je ziet zo dat het geen makke is. Maar onze eerste indrukken zijn niet altijd de juiste natuurlijk. Mooie vondst.
"Since death is certain and the time of death is uncertain, what is the most important thing?"

Scheerlinks

efsk

Berichtdoor efsk » 04 Jun 2017, 08:14

Goede vraag Hans: de krabber weegt 16 gram. Let wel! Dit is mét mesje. Overigens is het momenteel, meer da tien uur na de scheerbeurt, nog steeds opmerkelijk glad op hals en gelaat. Over het algemeen is 's ochtends wel weer wat voelbaar, dus dit ding scheert ook goed diep.
Vrouwen! Als een man zegt dat hij iets repareert, dan repareert hij het ook. Daar hoef je hem echt niet elke zes maanden aan te herinneren!
Yeah.

Hanskoning

Berichtdoor Hanskoning » 04 Jun 2017, 11:59

Het blijft opmerkelijk en altijd weer leuk om te zien hoe het alom gebezigde uekaz in de praktijk de voorkeuren zo prachtig inzichtelijk kan maken.

Maar slechts 16 gram inclusief mesje ik heb het niet helemaal helder voor de geest het gewicht van alle krabbers maar dit zal denkelijk één van de lichtste krabbers zijn die je tentoon gesteld hebt?

Met dit soort lichtgewichten is voor mij als liefhebber van de wat zwaardere krabbers geen goede scheerbeurt gegeven. Zal komen doordat ik het gewicht mis en daardoor veels te veel druk zet op de krabber met als gevolg dat ik niet alleen de opperhuid verwijder maar ook diepere vleeslagen. :o
Some would say they never fear a thing, well I do.
And I'm afraid enough for both of us, for me and you.

efsk

Berichtdoor efsk » 04 Jun 2017, 14:31

Het is al bijna zwaar, als we het over kunststof krabbers hebben :lol:
Een paar Fasan gewogen net, die tikken net 10g aan. Begonnen met ze allemaal te wegen, en meteen te noteren welke kant ze op draaien, maar bij de vierde was de batterij van de weegschaal op.
Vrouwen! Als een man zegt dat hij iets repareert, dan repareert hij het ook. Daar hoef je hem echt niet elke zes maanden aan te herinneren!
Yeah.

efsk

Berichtdoor efsk » 08 Jun 2017, 19:51

De groene reiskrabber is zojuist geïdentificeerd als zijnde een Sonnal.
Yeah.

efsk

Berichtdoor efsk » 09 Jun 2017, 23:05

Brumml, Sausalito, Californie, VS. Kan er niks over vinden verder, behalve dat ze ook open messen maakten. Krabber is een vergulde versie van de Merkur 38.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door efsk op 16 Jun 2017, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Yeah.

marco

Berichtdoor marco » 09 Jun 2017, 23:08

Gave krabber!
marco@shavingsociety:~$ cat /home/marco/badkamerkastje/scheergerei

Error - not enough space!

Kingjack

Berichtdoor Kingjack » 09 Jun 2017, 23:33

Leuke variant van 1 van mijn favoriete slants!

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Jaco

" The Chase is Better Than the Catch"

Snuff

Berichtdoor Snuff » 10 Jun 2017, 07:21

Mooie scheve!
"Since death is certain and the time of death is uncertain, what is the most important thing?"

Scheerlinks

Jan Zoethout

Berichtdoor Jan Zoethout » 10 Jun 2017, 08:29

"Krabber is een vergulde versie van de Merkur 38." ..... De Merkur 38 is toch geen scheve ?
Bedoel je niet toevallig de Merkur 37 ? :D
Groeten, Jan.
Carpe diem.

efsk

Berichtdoor efsk » 10 Jun 2017, 08:38

Neen, die bedoel ik niet. Tot de jaren 70 was de Merkur 38 een scheve met verzilverde greep en chromen kop. Dizelfde gold voor de Merkur 36. Beiden hadden ze wat slankere greep dan de Merkur 37/39, en het verschil tussen de 36 en de 38 is dat de 38 een langeschroef heeft, zoals boven afgebeeld, en de 36 een korte schroef, zoals hier afgebeeld.
Bewijsvoering hiervoor is te vinden bij onder anderen mijn Merkur 38 in originele verpakking waar het typenummer ng op vermeld staat, alsook op Gut-Rasiert afgebeelde Merkur-catalogi uit 1956 en 1963 waarin de 38 duidelijk als slant is afgebeeld en staat omschreven.
Op zeker moment heeft Merkur het aantal slants wat ze produceerden drastisch ingekrompen tot uitsluitend nog de 37 en 39, en is het nummertje 38 hergebruikt voor een gewone rechte krabber.
Yeah.

Jan Zoethout

Berichtdoor Jan Zoethout » 10 Jun 2017, 08:41

Je hebt gelijk ... weer wat geleerd ...
Groeten, Jan.
Carpe diem.

Hanskoning

Berichtdoor Hanskoning » 10 Jun 2017, 09:13

Mooi exemplaar en wat ik opvallend vind is de vertanding op de onderplaat deze is veel meer geprononceerd zo lijkt het dan bij de huidige versies. Zo te zien lijkt het bijna wel een open kam.

efsk

Berichtdoor efsk » 15 Jun 2017, 22:29

Een prachtig stukje vooroorlogs antiek. Sonnal Nicplata, kop zelf ongemerkt, maar dat was vaker bij Sonnal, met prachtig greepje en geheel eigen model kop. Iets rot op de bovenplaat, maar wat een heerlijke scheerder!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Yeah.

Hanskoning

Berichtdoor Hanskoning » 15 Jun 2017, 22:37

Dat is op zeker een ontzettend prachtige vintage krabber Richard, doet me qua schoonheid aan de Krect denken ook zo'n schone dame.

Harkos

Berichtdoor Harkos » 15 Jun 2017, 23:18

Wederom mooi!
Laat je gaan, als je de verleiding niet kunt weerstaan.....
Of neem een vers mesje. Blog Reizen

Snuff

Berichtdoor Snuff » 16 Jun 2017, 05:48

Zeker mooi!

Scheerlinks

LookOut

Berichtdoor LookOut » 16 Jun 2017, 10:44

Prachtstuk!

Het handvat doet mij denken aan een kruising tussen de Blackbird en de 3D-geprinte Kraken.
We are all the same, because we are all unique.

efsk

Berichtdoor efsk » 16 Jun 2017, 18:19

De gouwe Brumml heet dus Brumml, met een L, niet Brummi wat ik voorheen schreef. In de post gecorrigeerd.
Yeah.

efsk

Berichtdoor efsk » 20 Jun 2017, 22:21

Mannen, vrouwen ook, alweer effe geleden dat er een scheve te zien was dus dat werd tijd.
Tondeo kennen we van de shavettes en de shavette mesjes, maar in een verleden hebben ze ook krabbers gemaakt. Redelijk eenvoudig te vinden de tto rechte krabber, tamelijk lastig bleek deze scheve.
De gigantisch dikke greep doet een zwaar exemplaar vermoeden maar dat valt alleszins mee: de greep is hol en niet van rvs dus de krabber weegt in totaal 61 gram. Nog steeds niet licht, maar minder zwaar dan het eruit ziet.
Een scheve met verstelbare kop, de kantelwijze waarvan gelijk is aan die van de Kabrand: diagonaal dus je krijgt feitelijk een soort van SE. Anders dan de Kabrand heeft deze twee agressies: aan de onderzijde van de onderplaat is aan éen kant een I en daar diagonaal tegenover een II zicht- en voelbaar, en die onderplaat is ook asymmetrisch: de kant gemerkt I kapt af, de kant gemerkt II loopt iets vloeiender af. Kant I zou agressiever moeten zijn, althans dat doet het geheel vermoeden, maar daar ben ik nog niet van overtuigd. Wellicht als ik de scheerhoek goed heb dat het duidelijker wordt, daar ga ik nog op oefenen :-)
Zichtbaar op de laatste foto is dat de bovenplaat verder uitsteekt aan éen kant: dat is niet omdat dat moet, maar omdat er wat speling is en je een beetje je best moet doen het ding uit te lijnen.
Overige markeringen op de kop zijn langse de korte kant met I Tondeo, en langs de korte kant met II Made in Germany (hele kleine letters, lastig leesbaar). De greep is ongemerkt, terwijl daar op de onderkant ruimte zat voor is: dit ding blijft rechtop staan. Made in Germany overigens betekent van ná 1887 en vóor 1973, óf van na de Duitse Eenwording. In dit geval is voor 1973 een veilige aanname.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Yeah.

Hanskoning

Berichtdoor Hanskoning » 21 Jun 2017, 16:09

Curieuze krabber weer Richard echter niet moeders mooiste in mijn optiek daarvoor ziet hij er met die korte en vooral dikke steel wat lomp uit.

Snuff

Berichtdoor Snuff » 21 Jun 2017, 17:02

Dank! In eerste instantie dacht ik dat er een stukje afgebroken was maar dat is natuurlijk vanwege de stand van het handvat tegenover de kop.

Scheerlinks

mhharsta

Berichtdoor mhharsta » 21 Jun 2017, 19:59

Altijd een genoegen om je nieuwe aanwinsten te bekijken en de beschrijving te lezen Richard!
Maarten

efsk

Berichtdoor efsk » 21 Jun 2017, 23:09

Hanskoning schreef:Curieuze krabber weer Richard echter niet moeders mooiste in mijn optiek daarvoor ziet hij er met die korte en vooral dikke steel wat lomp uit.

Lomp is de aanblik zeker. Des te verrassender eigenlijk als je de krabber oppakt: te licht voor het volume.
Yeah.

Stoppel

Berichtdoor Stoppel » 24 Jun 2017, 08:55

Mooie verhalen, ik blijf me verbazen over je vondsten!

Terug naar “Safety razors”