SCHEEF!

Double edge & single edge informatie!
Tjebbe

Re: SCHEEF!

Berichtdoor Tjebbe » 30 Aug 2017, 09:34

Wederom bedankt, Richard!

Stoppel

Berichtdoor Stoppel » 30 Aug 2017, 21:06

efsk schreef:NOS Merkur 37. Verzilverde greep, chromen kop, gladde bovenplaat. Precies dit model is ook door/als Hoffritz, Pomco, Coles verkocht.
Afbeelding

Beetje laat, maar deze vind ik erg mooi.

mhharsta

Berichtdoor mhharsta » 31 Aug 2017, 07:57

efsk schreef:Goed mannen. De Phoenix Artisan Accoutrements Alpha Ecliptic slant
De krabber scheert als een wilde. Een effectieve en diep uitscherende krabber, die ik gemiddeld aggressief acht, misschien zelfs iets minder. Zowel de aluminium als de bakelieten variant geven een resultaat waar je alleen maar diep gelukkig van kan worden. En daarmee heeft PAA het doel bereikt: Ze hebben een krabber tot leven gewekt die misschien nog wel fijner scheert dan de B3 en bereikbaar gemaakt voor iedereen. En dat houdt een bindend koopadvies in jongelui.

Fijne aanbeveling Richard!
Maarten

efsk

Berichtdoor efsk » 01 Sep 2017, 22:21

Nu jelui de PAA Alpha Ecliptic zo goed hebben kunnen bewonderen is het natuurlijk ook tijd het origineel te tonen. Er staat geen merk op, er mist een hoekje van de bovenplaat, het ding is bakeliet en scheert geweldig, maar goed, dat verbaast niet.
Ik ben overigens nog steeds van mening dat dit de voorloper is van de B3. O, en de kop heeft een M4 schroef, dus net dunner dan gebruikelijk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety. --Benjamin Franklin
https://teken.sleepwet.nl/ en wel hierom en hierom en hierom
Yeah.

efsk

Berichtdoor efsk » 03 Sep 2017, 08:25

Ene meneer M.E. Mayer had aan de Lokowitzplatz te Wenen een exportburo. Dus leek het hem een leuk idee om ook scheergerei te gaan produceren, en dat werd de MEM. Onder deze naam werden wat DE's geproduceerd, alsook een kloon van de eerder door mij getoonde RAS: de MEM Diagonal. Deze maakte meneer Mayer met dezelfde gedraaide greep als de RAS ook heeft, maar ook eentje met een, naar mijn mening, tamelijk mooie witbakelieten greep.
Op zeker moment is het bedrijf geannexeerd door Gillette, en toen was het uit met de pret: geen MEM Diagonal meer ...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety. --Benjamin Franklin
Yeah.

Tjebbe

Berichtdoor Tjebbe » 03 Sep 2017, 09:02

Zo, wat een mooie greep!

Snuff

Berichtdoor Snuff » 03 Sep 2017, 14:38

Mooi! Je doet heel wat opzoekwerk blijkbaar 8-)
"If you're always trying to be normal you will never know how amazing you can be"

op zoek naar bepaald scheergerief?

Hanskoning

Berichtdoor Hanskoning » 03 Sep 2017, 19:11

Elegante krabber met ook een uniek patroon in de onderplaat maar waarom heeft hij dit slechts aan één kant Richard?
aliquando et insanire iucundum est

efsk

Berichtdoor efsk » 03 Sep 2017, 19:17

Omdat je je met de andere kant niet kan scheren Hans: die wijst omhoog. Als de RAS is dit een SE.
Yeah.

Hanskoning

Berichtdoor Hanskoning » 03 Sep 2017, 19:26

Aha al die prachtige informatie laat me duizelen.

efsk

Berichtdoor efsk » 17 Sep 2017, 22:12

Matador is een oud Zweeds merk wat niet meer bestaat, in plaats daarvan is de naam overgenomen door naar het schijnt de Indiase maker van oa Pearl krabbers. Ze hebben een kloon gemaakt van de RazoRock Stealth krabbers, maar dan van verchroomd zamac, en deze zelfde krabber wordt in het zwart verkocht door ManlyStuff die eerder de verschrikkelijk afgewerkte zwarte 37kloon hadden.
Ik zag dit dus, vanwege de Manlystuff-ervaring, met enige scepsis tegemoet.
Nou, dat viel eigenlijk best mee. Beter afgewerkt dan bijvoorbeeld de tweemaal zo dure Windroseheads, en hier krijg je er een greep bij. Die greep is lekker zwaar, iets scherp langs de randjes maar goed van balans en op een krasje na eigenlijk prima.
De kop is niet helemaal egaal, wat hoekjes zien eruit of de plating erafvalt tijdens het kijken, wat vreemde plkken onderaan de onderplaat maar verder viel me mee. Blijkbaar kunnen ze het wel, tenzij ik gewoon niks verwachtte :lol:
Laden gaat prima, vastschroeven is effe mikken die pakt niet in éen keer lekker, en dan zit je met een iets verkeerd uitgelijnd mesje. Dat blijkt dan weer geen negatief effect te hebben op het scheren. De RR Stealth, althans de V1 door mij getest, vond ik te mild en te lomp, deze krabber is te lomp maar scheert best redelijk. Niet geweldig, niet slecht, dieper uit dan ik verwachtte, ja, eigenlijk zou je zeggen niks mis mee, hooguit beetje saai. Zouden er niet net de Maggardkop en de geweldige Alpha Ecliptic op de markt zijn gekomen had ik hier waarschijnlijk een stuk enthousiaster op gereageerd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Yeah.

Hanskoning

Berichtdoor Hanskoning » 17 Sep 2017, 22:32

Een mooi detail vind ik wel de inscriptie in de bovenplaat, heeft de onderkant van het greepje een zo grote diameter?

Snuff

Berichtdoor Snuff » 18 Sep 2017, 06:17

Ziet er al bij al redelijk uit, beetje zwaar lomp uitzicht wel. Dank voor de beschrijving!
"If you're always trying to be normal you will never know how amazing you can be"

op zoek naar bepaald scheergerief?

Loei

Berichtdoor Loei » 19 Sep 2017, 20:51

De greep oogt wel erg fraai!

efsk

Berichtdoor efsk » 23 Sep 2017, 20:08

Geachte lezer (m/v/a)
Nu ik doende ben mn Ile de France-krabbers te gebruiken met dank aan de aanschaf van een doosje NOS Ile de France mesjes kan de metalen variant dezer interessante krabber natuurlijk niet ongebruikt in de kast blijven liggen.
Eigenlijk is de metalen variant de interessantste van de drie in mijn bezit. Ook een bultrug, als de beide bakelieten, maar met een feitelijk vrij conventionele onderplaat: gewoon een gebogen stuk metaal, niet de massieve klomp die de bakelieten versies hebben en die Windrose van de kloon gemaakt heeft. Het houdt de krabber hanteerbaar maar ziet er in combinatie met de greep, ook wat goedkoop uit.
Die greep namelijk ziet eruit of het twee samengesperste helften zijn: op de tweede foto is de naad enigszins waarneembaar. Verder hebben de makers wel hun best gedaan er wat van te maken, getuige de wel luxe bedoelde vorm en de tweevoudige merkaanduiding.
De kop is wel prachtig asymmetrisch trouwens. Als alle Ile de Francekrabbers mij bekend behoeft ook deze de eigen merk mesjes, maar in deze kop wordt dat maar aan éen kant afgedwongen. Dat maakt dat de drie IdF-krabbers in mijn bezit het afdwingen van eigen merk mesjes op drie verschillende wijzen doen. Grappig.
Scheren met deze gaat, voor zover je dat goed kunt beoordelen met mesjes van meer dan 70 jaar oud, prima. Uitstekend glad, goed hanteerbaar. Prima spul dit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Yeah.

Hanskoning

Berichtdoor Hanskoning » 23 Sep 2017, 20:41

Heel apart om te zien Richard en het bewijst opnieuw dat de Fransen een eigenzinnig volkje is.
Ik vind het wel een luxe uitstraling hebben dat de naam zo in de greep opgenomen is.
Maar ook nog graag een foto van het mesje bij deze krabber voor het complete beeld graag Richard.

efsk

Berichtdoor efsk » 23 Sep 2017, 23:46

idfluxebleue.JPG

Een van ebay gejatte afbeelding van het model mesje waar ik me de laatste week mee scheer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
Yeah.

Hanskoning

Berichtdoor Hanskoning » 24 Sep 2017, 12:09

Het mesje zo beschouwende en daarna de onder en bovenplaat vraag je je af waarom ze voor deze volgens mij moeilijke en veel moeilijker bewerkbare constructie gekozen hebben , het was toch veel eenvoudiger fabriceren geweest om gewoon 2 nokken in de boven te maken en 2 gaten te boren?
Moet ik er natuurlijk wel bij zeggen dat dit de mening van een volslagen leek is.

efsk

Berichtdoor efsk » 01 Okt 2017, 21:23

Curieuze krabber. Begint al met de verpakking. "Behelfspackung". Suggereert dat het ofwel tot noodrantsoenbehoort, ofwel dat de gewone verpakkingen op waren. DRGM plaatst het voor 1948 en voor je het weet zit je in de oorlog met schaarse grondstoffen.
Het belangrijke onderscheidende kenmerk van de krabber staat ook meteen beschreven: een rechte en een scheve (feitelijk kromme) kant. Dit maakt het juist assembleren natuurlijk ook belangrijk, dus daar wordt ook op gewezen.
Geen loze ruimte in de verpakking, dat is het volgende wat zichtbaar is, gelijk met de tweedelige greep en het feit dat het over bakeliet gaat. Daar waar die greep bij andere krabbers in elkaar geschroefd dient, wordt deze gewoon in elkaar gedrukt. Niet de beste methode denkbaar volgens mij, maar het werkt prima.
De kop van de krabber heeft als gezegd een rechte en een kromme kant. Om alles goed te laten verlopen zit aan een zijde van de kop een markering aangebracht: deze markering bij boven- en onderplaat uitgelijnd en alles zit recht. Bovenop de bovenplaat is deze nog aangegeven door een pijl. Wellicht overbodig, wellicht extra foolproof(*), maar een leuk detail. De onderzijde is dan nog voorzien van de DRGM-markering.
Bladegap (mesgat noemde Hans dat, niet slecht) herstel het mesgat is tamelijk groot en de krabber is dan ook knap agressief. Je hoeft niet bang te zijn dat je de opperhuid spaart zal ik maar zeggen, ook als je ervoor waakt ook maar enige druk uit te oefenen met dit 16gr lichte apparaat, en ongeacht welke zijde je gebruikt. Echter: verdomde effectief. Glad dat dit ding je maakt!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(*)foolproof staat in de Van Dale Nederlands-Nederlands en blijkt dus een Nederlands woord.
Yeah.

onno

Berichtdoor onno » 01 Okt 2017, 22:29

Weer een hele mooie en curieuze vondst. Een rechte en een kromme zijde: dat ze het goed hebben kunnen ingenieuren ( om het maar te vernederlandsen).
It' s hopeless but not seriously

Hanskoning

Berichtdoor Hanskoning » 02 Okt 2017, 08:49

Hadden we de Lutz met een milde en effectievere kant maar dan nog allebei in slant uitvoering die vind ik al apart maar deze krabber overtreft dat dan weer.
Waarbij ik me dus wel afvraag zijn bij deze krabber allebei de kanten even effectief of zit daar ook verschil in en de tweede vraag is waarom zal er een rechte en een slant kant zijn?? Vanwege de door Richard al genoemde grondstoftekort en door de krabber in deze uitvoering te maken meer mensen bediend konden worden?

efsk

Berichtdoor efsk » 08 Okt 2017, 22:02

Jo vrinden
De Fine slant in het plastic is al eens beschreven in deze reeks, vandaag de aluminium variant.
Met een klein aanloopprobleempje wist Mr Fine, ook bekend als Todd, de verzendkosten terug te brengen tot $21 hetgeen het allemaal marginaal draaglijker maakte. Het blijft een dure krabber natuurlijk, voor een brokkie glimmend aluminium.
De doos ziet er luxe uit, blijft gewoon een simpel kartonnen ding echter. De krabber die eruit tevoorschijn komt glimt je tegemoet: het leek wel een spiegel. Vervolgens denk je, althans dacht ik, een stukkie plastic vast te hebben: 32 gram weegt het ding. Keurig afgewerkt, hoewel aan de bovenkant van de onderdelen van de kop meer tijd is besteed ze glimmend te krijgen dan aan de onderkant. Wat opvalt is de mooie lijn als je de kop op de kopse kant bekijkt. Dit, samen met de bladegap, is een duidelijke wijziging ten opzichte van de plastic variant (zie laatste twee foto's voor een zij aan zij vergelijk).
Scheereigenschappen zijn verbeterd ten opzichte van de plastieken. Daarvan heb ik uiteindelijk moeten constateren dat het m niet was. Deze krabber bevalt me alweer een stuk beter, mits juist gehanteerd: dan heb je een zeer effectieve krabber. Echter niet eentje voor alledag. Bij verkeerd gebruik heb je een serieus agressief stuk krabber. Die juiste methode betekent helemaal geen druk, en vooral de gesloten kam het gezicht niet laten raken.
Uiteindelijk moet ik constateren: leuk ding.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Yeah.

Hanskoning

Berichtdoor Hanskoning » 09 Okt 2017, 08:54

Het uiterlijk van de krabber spreekt me wel aan mooie krabber om te zien.
Alleen als ik dan het mesgat zie en uit jouw praktijkervaring bezie dat je niet de gesloten kam het gezicht moet laten raken dan is het opeens een ongelukkige krabber om je mee te scheren dunkt me. Dat houdt letterlijk in dat je bij elke haal uiterst zorgvuldig over de scheerhoek moet nadenken en dat is niet het toonbeeld van een zorgeloze scheerbeurt in mijn optiek.

DannyVG

Berichtdoor DannyVG » 11 Okt 2017, 14:25

Zeer mooie krabber, lijkt me ook een heel effectieve krabber. Het mesje zit wel geplooid tussen de onder en bovenplaat zodat misschien de aggressiviteit van deze krabber wel eens zou kunnen meevallen of vergis ik mij ?
After listening to someone talk ever wonder who ties their shoe laces ?

efsk

Berichtdoor efsk » 11 Okt 2017, 14:36

Je vergist je: de agressiviteit dezer krabber ligt hoog.
Yeah.

Terug naar “Safety razors”